Friday, August 21, 2009

Fantasi O Realiti O Muhyiddin

Tidak, blog ini masih tidak berubah menjadi laman menghentam kerajaan. Sekurang-kurangnya, belum lagi. Sebaliknya, aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Kau banyak membantu aku dengan teori kau bahawasanya Badan Peguam Malaysia memang “busybody” kerana cuba memecah tembelang Rohaizat Othman, calon BN untuk pilihanraya kecil Permatang Pasir akan datang berkenaan kes salah lakunya sebagai peguam dahulu. Aku betul-betul ikhlas, Muhyiddin. Terima kasih yang tidak terhingga.

See
, seumur hidup aku dididik bahawa kebenaran adalah segala-galanya. Dan jika kebenaran yang kau tidak suka datang memaranaweh kau tepat ke muka, kau hanya ada dua pilihan: Kau boleh kekal berdiri, rendahkan hidung kau, dan angkat kaki. Atau lebih mudah, kau mengaku silap sahaja. Selama ini aku ingat cuma itu seleksinya. Tidak tahu pula aku sebenarnya ada alternatif ketiga: Menolak langsung kebenaran dengan mencipta hakikat kau sendiri. Demi Tuhan, kalaulah aku tahu perkara ini sejak di bangku sekolah dahulu...

“Aaa, Zim, setelah melakukan spotcheck ke atas loker kamu tadi, pihak sekolah mendapati kamu ada menyimpan ganja sebanyak satu kilo setengah.”

“*Separuh berbisik* Hmph, busybody!

“Apa?”

“Tak, saya cuma cakap cikgu busybody; duk campur hal saya.”

“Tapi saya cikgu, Zim, dan awak memang pun simpan ganja yang bukan setakat menyalahi undang-undang sekolah; malah negara.”

Still, cikgu tetap busybody. Sama macam polis dekat luar yang tangkap penjenayah – sukatilah orang nak jadi apa pun: Perompak ke, perogol ke, pembunuh ke; sibuk apa hal?!”

Lihatlah, kawan-kawan. Kita sedang berbicara tentang salah laku ahli politik di sini. Sejak bila pula hal baik buruk perwakilan kita (dari segi profesional, bukan peribadi) merupakan sesuatu yang tidak wajar dihebahkan? Anwar Ibrahim suka main bontot dan perlu dibawa ke mahkamah? Silakan, aku tak kata kerajaan busybody. Karpal Singh hina Islam? Ketengahkan, aku tak kata saudara seagama aku busybody. Pas adalah Parti Agama Sesat ? Bincangkan, aku tak percaya ada pihak yang boleh dicop sebagai busybody pun dalam hal ini. Segalanya dibuat atas nawaitu mencari kebenaran. Jadi apa yang istimewa sangat tentang Rohaizat sehingga kewibawaannya tidak patut dipersoal?

Oh ya, baru ingat dia dari parti mana.

Aku kira satu-satunya (dalam satu-satunya) kebaikan menjadi orang UMNO ini adalah kau boleh berkata apa sahaja asalkan agenda kau dapat diteruskan. Kata-kata kau barang kali cuma tin kosong tapi bunyi “ktung ktang” itu sudah cukup memadai bagi kau serta lain-lain. Apabila lawan kau memberi jawapan yang lebih kurang sama sekiranya dilanda tuduhan kau pasti akan marah dan bentak, tapi apabila kau berada di posisi yang sama... ah, itu lain cerita. Manipulasi, teman setia anda!

Aku rasa elok kita cuba terap gaya ini ke dalam hidup seharian; sewaktu kita ditegur kerana berkelakukan biadap di jalan raya, memotong barisan semasa di kaunter, dan membuang kahak di sinki restoran. Percayalah, dengan menolak logik dan hakikat, keadaan akan menyebelahi kau. Ia akan melepaskan kau dari sekalian renggut. Sekiranya ia tidak membantu, jangan khuatir, tutup mata, telinga dan otak kau lalu jerit “La la la la la” kuat-kuat; serius, itu pun boleh.

Dan jikalau terdapat jutaan orang yang ada akal percaya kau tidak betul, you know what, fuck them! Siapa mereka nak menghakimi kau? Busybody!

0 comments: