Wednesday, August 19, 2009

Polis, Dia Raja Malaysia: Atau, Kesedaran Datuk Nur Jazlan Mohamed yang Hanya Timbul Kira-Kira Seminggu Lalu

Aku percaya bukan semua anggota polis di luar sana itu anjing. Seperti aku percaya bukan semua pemeluk Zionis itu lembu, dan bukan semua penganut Wahabi itu kambing; dan, sudah tentu, bukan semua babi itu ahli UMNO. Tapi apabila kita bercakap tentang “fuck the police,” jelas kita maksudkan kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Di mata kita, institusi polis bukan sahaja tidak membiaskan erti Tegas, Adil dan Berhemah seperti yang dicanang slogan, malah mereka seolah-olah berada di sisi spektrum yang langsung berlawanan.

Dan hal ini baru sahaja disedari oleh Ahli Parlimen Pulai – Datuk Nur Jazlan Mohamed, seperti yang diceritakan di dalam entri terbaru kolumnya di The Malaysian Insider (di sini). Yang menarik, ujarnya sendiri, selama ini dia merupakan penyokong kuat PDRM. Setiap kali ada sesiapa datang mengadu tentang polis, dia bertegas bahawa kita seharusnya meletakkan lebih kepercayaan kepada mereka kerana kita tidak mempunyai alternatif lain. Bagaimanapun, kini tidak lagi. Jelasnya, PDRM bermasalah dan perlu dilakukan pembaharuan secara menyeluruh. Tahu kenapa? Sebab isterinya dirompak baru-baru ini.

What. The. Fuck
.

Tapi hal ini bukan berlaku akibat segala birokrasi yang perlu ditempuhinya ketika berurusan dengan pihak polis. Tidak. Ini kerana dia baru menyedari – dengan perihal isterinya dirompak di luar rumah sendiri pada siang hari – bahawa keselamatan di Malaysia jauh sekali terjamin. Nah, aku tidak marah apabila seseorang pemimpin itu baru menyedari ada sesuatu tidak kena dengan negara ini... eh, kejap, aku memang marah; lagi aku marah adalah jenis pemimpin yang sudah menyedari hal sebenar sejak dulu, namun selagi ia tidak kena batang hidung sendiri selagi itulah sebarang tindakan tidak diambil.

Aku berkata begini kerana mengikut kata Jazlan, kadar jenayah di Malaysia semakin meningkat dari hari ke hari, dan PDRM jelas tidak membantu untuk mengurangkannya: When I told them (orang ramai) that the statistics point to a reduction in crime, they dismiss it and say many of them don’t bother to report petty thefts as they have no confidence that the culprits would be caught anyway.Tambahnya lagi, In fact, when they did make reports, many of them were told exactly that by the investigating police officers.” Aku tidak percaya Jazlan baru menyedari hakikat ini sekarang, seolah-olah dia hanya tahu Michael Jackson negro kira-kira sebulan lalu.

Terus terang cakap, aku tidak mahu menambah lagi rasa bosan kau orang membaca blog ini dengan membuat kupasan lanjut artikel tersebut. Kau orang pun boleh baca sendiri. Tiada apa yang mengejutkan dan tiada apa yang kita tidak pernah dengar sebelum ini. Sedikit sebanyak, dia menceritakan rentetan ketidak keberkesanan PDRM yang lain*, dan bagaimana hendak mengubah modus operandi polis dengan menukar tampuk kepimpinan secara menyeluruh, dan tekadnya untuk menyuarakan hal ini kepada Perdana Menteri sendiri... oh tidak, itu tidak ada.

Apa yang nyata, folks, inilah pemimpin kita yang menggunakan falsafah sudah terhantuk baru terngadah untuk berbakti kepada rakyat. Ini bukanlah cerita baru, sejarah banyak membuktikan perkara ini berulang dan berulang sejak Merdeka lagi. Masalahnya, kita sudah jauh melangkaui zaman itu. Kita hidup pada era yang mendambakan pemimpin lebih kompeten dan komited dengan tugas kerana rakyat sudah mempunyai kuasa dan kebijaksaan untuk memilih yang lain. Namun jika beginilah hipokrisi kau dalam menangani kesulitan rakyat, aku percaya suatu hari nanti kau akan terkeluar dari barisan pilihan itu sendiri.

Wake up, wake up!

*Tapi keganasan yang dilakukan pihak polis terhadap para pendemonstrasi jalanan tidak pula disentuh.

0 comments: