Sunday, August 16, 2009

Siri Bercakap dengan Binatang III

Setelah kembali beradun dengan khalayak kebelakangan ini, sukacita dimaklumkan bahawa halusinasi aku – melihat binatang bercakap – semakin hilang dari cepu fikiran. Tapi memang dustalah jika aku mengatakan aku tidak merindui segala obrol dan hilai tawa bersama spesies bahlul itu. Ketika sedang asyik duduk bersarapan di tengah kota awal pagi tadi, seekor burung kakak tua hinggap di (jendela?) kerusi sebelah. Memikirkan ia adalah salah seekor binatang yang mampu bercakap dengan manusia tanpa memerlukan kita menurunkan kadar siuman, aku pun melontar kata-kata kosong kepadanya,

“Aku boleh cakap.”

“Akuuu,” balasnya, dengan fonetik yang macam syaitan, “boleyyy cakkapp.”

“Aku tengah makan.”

“Akkku ttengahh makaaann.”

Secuil tawa terluah, aku melepaskan sudu garfu dari genggaman lalu menepuk sekali kedua belah tangan.

“Aku ada awek,” sambung aku, menambah kompleksiti sebutan.

“Aahhh...,” sahutnya, “tuu tipulahh ttuuu.”

0 comments: