Wednesday, August 12, 2009

Mehmoratium

Sebentar tadi aku duduk berbual dengan seorang pak cik dan cucu lelakinya yang berusia lewat belasan. Seperti biasa apabila perbualan kami kian progressive rock rancaknya, topik tentang politik nusantara pun terbuka. Ia menarik namun tiada apa yang mengejutkan. Tambahan lagi pak cik tersebut berhaluan kiri seperti aku; maka diskusi kami amatlah senada dan selamat.

Bagaimanapun, keadaan bertukar sebaliknya apabila kami bercerita tentang “pembunuhan” Teoh Beng Hock di ibu pejabat SPRM. Yang menariknya di sini, pak cik itu menyebut istilah “bunuh” tanpa teragak-agak; sekali gus membuatkan aku dan cucunya mengangkat kening hampir serentak. Aku berhujah bahawa perkara tersebut masih belum diputuskan, namun pak cik itu yakin ia sudah diputuskan; cuma soal pembunuhnya saja yang belum (mahkamah juga seolah-olah mengetahui). Mendengar penjelasan itu, cucu pak cik tersebut lalu mengutarakan satu perkataan dan satu perkataan sahaja untuk mengikhtisarkan pendapatnya,

Meh.”

Aku terpegun setagal, macam tidak percaya aku boleh mendengar perkataan haram itu di alam realiti. Lagi bangsat, dia pun tidak teragak-agak – seakan telah mengaplikasikan perkataan itu sejak membesar di apam mak dia lagi; seakan ia adalah perkataan sahih dan bukan setakat mana punya terma internet yang lahir untuk membunuh sebarang percambahan idea atau pendapat. Nah, aku pun tidak patut mendambakan apa sangat daripada hipster motherfucker macam dia, lagi-lagi fesyen shufflenya jelas membuktikan otaknya tidak berfungsi untuk menyebut lebih dari satu dua perkataan pada satu-satu masa.

Tapi fuck, aku tetap tidak suka.

Meh” dari dulu, sekarang dan selamanya merupakan satu perkataan yang tidak sesuai diguna di mana-mana – internet ataupun dunia sebenar. Ia memang bangang, biadap dan terus terang malas; seperti menyebut “whatever” atau “tahu takper” untuk membidas ayat lawan*.

Perkataan tu sucks, terutama apabila aku dapat tahu ia berasal dari siri TV yang sudah tidak best langsung sejak 10 tahun lepas, The Simpsons. Pergi mampus sama “Meh.” Kau orang semua lebih bagus dari itu. Dan kalau tak bagus pun, cuba-cubalah berlakon.

Bukan susah pun hendak kata “Aku tak ada apa yang nak ditambah” selain dari “Meh.” Malah, pengganti yang lebih elok untuk perkataan itu adalah kau tak payah sebut apa-apa pun. Cara apa lagi yang lebih sesuai untuk menunjukkan betapa tidak pedulinya kau dengan tidak berbuat apa-apa?

Tapi melontar ia secara terbuka di tempat awam memang tidak mendatangkan sebarang manfaat. Serius, kalau gegendang ni berkas lagi perkataan itu di mana-mana, meh sini aku Tong Po sekor-sekor.

*Satu lagi perkataan celaka di alam siber, “Huhuhuhu.” What the fuck is that? Nak ketawa ke tak nak ketawa? Decide, motherfucker!

0 comments: