Tuesday, August 4, 2009

Lagu Untukmu Vagabonds

Bateri komputer riba aku semakin lemah. Dulu dengan bangganya dia boleh kekal tiga jam, tapi sekarang nak cecah 45 minit pun perlukan tiga tahun punya kerja berat. Mujur lokasi tidur kami ada satu tempat sumbat plag, kurang-kurang aku boleh cas tenaganya pada waktu malam misal kata esok aku terdampar di tempat yang ada wi-fi tapi tiada sumber elektrik.

Cuma masalahnya dengan hal ini, geng vagabond aku pula suka meladeni lagu sambil lelap. Kononnya masing-masing ada niktofobia dan insomnia (ya, sampah masyarakat ini memang sebut istilah rasmi berkenaan). Hatta, aku senaraikan trek yang boleh dikira intrig – ia adalah kompilasi lagu-lagu rock yang merentasi zaman dan benua. Dengan sedang asyik menyelak Love Is a Mix Tape karya Rob Sheffield sekarang, tiba-tiba teringat pula dengan segala mix CD yang pernah dihasilkan dulu, khususnya yang aku pernah beri kepada seorang gadis bernama Ida*.

Jadi inilah dia playlist yang kami vagabond dengar setiap malam sampai beranak cacing di telinga:

Dirtbag
– Brad Sucks
Dry the Rain
– Beta Band
Friend of the Devil
– Grateful Dead
Funk the Hole
– Sore
Gravity
– Luna Sea
Hey
– The Pixies
I'm Shipping Up to Boston
– Dropkick Murphy
(I Got) Johnny in My Head
– Dead Teenage Star
Innuendo
– Queen
The Killing Moon
– Echo and the Bunnymen
Limelight
– Rush
Missing You
– Glay
Mr. Roboto
– Styx
Old Brown Shoes
– The Beatles
Out of the Races and on to the Tracks
– Rapture
Restoe Boemi
– Dewa 19
Six Different Ways
– The Cure
Sobakasu
– Judy & Mary
This Mess We're In
– PJ Harvey & Radiohead
1.1 Million Woodcutter
– Zeke & Zopo

Kompilasi yang tidaklah kasi kiamat dunia**. Jika aku hendak menghasilkan mix CD, rasanya aku tidak akan susun mengikut abjad seperti ini; di sini aku hanya mengikut resmi iTunes yang drakonian. Mistiknya, aku tak tahu bagaimana kayu-kayan tu boleh tidur mendengar muzik bingit mother hell begini.

*Biarpun aku tidak pasti dia masih gadis lagi atau tidak waktu itu.
**Tapi kalau Utarid tu memang tinggal serdak bangkit sajalah.

0 comments: