Thursday, August 20, 2009

Dammit Masa!

Semalam, Jawa I, Kelantan dan Kelantan-Thai kembali lepak bersama aku dan Jawa II di port baru kami. Namun ini bukanlah peralihan yang bagus pun mengenangkan aku adalah salah seorang daripada dua pemakai jam di dalam geng ini yang sering ditanya pukul berapa. Jawa II juga ada, tapi tidak diketahui mengapa hanya aku seorang menjadi mangsa; biarpun ketika aku telah jauh terdampar di alam dengkur pada tengah malam.

“Oi, Zim. Puku brapa skarang doh?” Dalam redam dendam, aku terdengar suara Kelantan di sisi cuping. Aku berkalih ke arah jam di tangan yang bergelapkan zulmat suasana.

“2:30.”

“2:30 doh?”

“Ya, 2:30 'doh.'” sambut aku. “Untuk pengetahuan kau, masa bergerak, okey? Surprise.”

Aku kembali lelap. Pun begitu, belum sempat mimpi berinisiasi, Kelantan-Thai pula menggerak-gerakkan bahu aku yang merabung tubuh mengereng.

“Puku brapa?” Memperdengarkan suaranya yang lesu, aku menduga-duga apa yang mereka ingin tahu sangat tentang masa. Bukannya mereka perlu menelaah matematik tingkatan empat atau apa pada malam-malam begini. Tambahan pula, setiap seekor hanyalah sampah masyarakat; aku percaya soal jam adalah perkara terakhir yang perlu dirisaukan mereka dalam hidup ini.

Kesedaran ini membuatkan aku semakin tidak senang (baring?) duduk. Lantas, aku berteriak ke muka Kelantan-Thai perihal jam berapa lalu menghalaunya.

“Dah, dah, aku tak tahu pukul berapa daaahhh!!!” dedau aku.

Ketika mata kembali hendak terkatup, dari jauh aku terlihat Jawa II sedang melangkah pantas ke sini sambil menarik zip. Tengah kencinglah tu waktu dengar suara aku tadi, aku menimbal sendiri.

Jawa II terus berjalan menghampiri aku. “Apa?!” soal aku, menengking sebaik sahaja dia bercangkung di sisi.

“Kau tak tahu pukul berapa?" soalnya, jujur. "Jam kau mati ke, dude? Sekarang pukul 3:05 la.”

0 comments: