Sunday, August 2, 2009

Kong-munikasi

Sepanjang menjadi vagabond hampir sebulan ini, aku jarang bercakap dengan orang; paling-paling kalau ditanya pun cuma sepatah dua kata yang keluar (kecuali bila tiba bab minta sedekah, negosiasi dengan tuan restoran untuk beri makan percuma). Lama kelamaan aku perasan, skil lisan aku kian merosot. Kelancaran berbahasa Inggeris lagilah cicir tiga kampung. Lihat sajalah seperti siang tadi. Sedang aku asyik melilau memerhati setiap inci tanah kalau-kalau ada wang tercicir, tegur seorang Russell Crowe bertanyakan aku arah jalan ke 7-Eleven terdekat. Tanpa menghela secebis nafas, aku lantas menjawab,

You go straight to the end of this road.” Slanga aku masih boleh tahan, namun... “Then you go right, and after a few blocks, you go wrong.”

Bak kata orang putih, things can't get any fuckerer than that.

0 comments: