Saturday, April 3, 2010

Din Beramb-us Ke Takah Tiga

Tidak syok rasanya penghidupan semula blog aku ini bertitik tolak dengan notis obituari. Namun itulah hakikatnya. Din Beramboi, antara pelawak terbaik yang pernah dilahirkan Malaysia, meninggal dunia kelmarin akibat denggi berdarah* pada usia 43 tahun.

Ya, korang tak salah baca. Aku percaya arwah Din Beramboi adalah di antara pelawak terbaik negara ini; mungkin juga paling unik. Yang hebat tentang Din adalah gaya komedinya yang anarki habis. Setiap kali muncul di pentas, televisyen atau radio, dia buat saja apa benda yang dia nak buat. Tak ada tapis-tapis. Dunia - lagi-lagi Malaysia - selalunya tidak memahami madcap genius begini, maka bakat Din sering dibayangi oleh pelawak yang bertelinga capang, yang gemuk macam babi, dan yang tidak sudah dengan gaya gitu-gitunya.

Tidak dinafikan, ada juga pelawak sebaik Din di luar sana, dulu dan sekarang; tapi mereka selalunya perlu berkias, bercengkerama dahulu sebelum tiba ke poin komedinya. Tambahan lagi, tenaga mereka sentiasa terkongkong dek elemen moral yang dibawa. Bagi rakyat Malaysia yang rata-ratanya duduk di bawah tempurung, ini memang masuk akal - bagi mereka apa saja bentuk persembahan di muka bumi ini perlu didahulukan dengan mesej; bab kelakar apa semua boleh cerita kemudian. Itu fasallah aku cukup suka dengan kegilababian Din Beramboi. Lawaknya memang ada isi, tapi apa-apa hal kegesitan jenaka itu diutamakan.

Biarpun kedengaran klise, aku percaya pemergian Din merupakan suatu kerugian besar bagi dunia seni tanah air. Kesal rasanya di saat dia mula kecapi kejayaan, kehadirannya ditarik terus tanpa amaran atau pesanan. Dan memperlihatkan bakat-bakat Malaysia seperti Loloq dan Yasmin Ahmad** yang juga terbantut tumbesarannya, berani aku kata masa depan dunia seni kita sebenarnya lebih gelap dari sangkaan sesiapa.

Bak kata Matthew McConaughey dalam Reign of Fire, "I say pity the country that needs them***."

*Tak tahulah bagaimana penyakit yang berpunca dari air kencing tikus boleh bermutasi menjadi denggi - kena tanya Zoo Negara tentang hal ini.

**Ya, walaupun aku cukup benci - BENCI - personaliti dan filemnya, granted she's no hack.

***Konteks asalnya berkenaan hero perang, di sini bakat senilah.

0 comments: