Tuesday, November 23, 2010

Pengarah Pebenda Yang Boleh Main Twitter Sewaktu Tayangan Umum Filem?

Serius aku tanya kau, pengarah pebenda yang boleh main Twitter sewaktu tayangan umum filem? Nizam Zakaria, bekas pengkritik filem, bekas blogger dan teraju utama di sebalik siri mini terhebat dalam sejarah Ponti Anak Remaja; ya, dialah orangnya.

Tengah hari semalam, Nizam Zakaria yang hanya ditemani oleh zakarnya menonton filem terhebat dalam sejarah 2 Alam di GSC IOI Mall, Puchong. Dia Twitter reaksinya terhadap filem tersebut sewaktu ia sedang berlangsung, keluarkan iPhonenya atau whatever lalu berkongsi lawak-lawak terhebat dalam sejarah dengan pengikutnya. Kau pernah bukan ke panggung dan ada mangkuk mula teks sewaktu tayangan dan kau rasa betapa menjengkelkan sinar putih itu biarpun cenonet; betapa ia mengganggu konsentrasi? Aku boleh faham jika pukimak anak remaja yang melakukannya, tapi di sini kita bercakap tentang seorang pengarah.

Bagus juga Nizam sudah tidak mengulas filem lagi - sekurang-kurang dalam bentuk esei - sebab jika tidak, hilang terus kredibilitinya di mata aku. Kita tak mempunyai sebarang alasan untuk menggunakan telefon sewaktu tayangan, tak kisahlah filem apa pun. Pawagam dikunjungi oleh orang yang keluar duit untuk duduk menonton; sama ada kau rasa filem tu hancur atau tidak, secara umumnya memang biadap untuk berkelakuan sedemikian. Ya, kau mungkin akan kata orang tak ramai; ya, kau mungkin akan kata orang tak kisah; well, diam tidak bererti tidak kisah* dan jikalau panggung itu habis kosong sekali pun, itu tidak memberi kau lampu hijau untuk lafaz sifir tujuh kuat-kuat. Ia bukan ruang tamu rumah mak kau. Ia adalah tempat awam dan ia wajar mendapat respek paling asas, dan menutup telefon kau adalah salah satu darinya. Ia adalah undang-undang after all.

Sesiapa yang ada ke pawagam dalam dua tiga tahun ni cukup faham bahawa pengalamannya kian teruk saban hari. Orang berteks, orang bergebang, orang bawa anak lapan bulan menonton filem yang penuh unsur kedewasaan. Menonton filem, sebaliknya, menjadi sesuatu yang membingitkan. Orang tahu filem, orang yang minat filem, orang yang terlibat dengan dunia filem (tak kiralah TV atau sinema) seharusnya bertanggungjawab memperbaiki aktiviti tersebut menjadi lebih baik, bukan lebih teruk. Tapi Nizam membuat kegiatan menonton wayang menjadi lebih teruk buat mereka di sekelilingnya semalam. Nizam, bak kata orang putih, should be ashamed of himself.

Tapi mungkinkah Twitter Nizam sangatlah kritis dan mendalam sehingga ia berbaloi mengganggu orang lain? Apa kata kita lihat ayat ini sebagai contoh:

"Pondan, macam mana woman sekalipun, mesti pecah lobang jugak ya!!!"

Masing-masing ada dada, bukan? Well, dipersilakan tepuk dan tanya selera sendiri.

Jika kau betul kaki filem, kau tidak akan menggunakan telefon sewaktu menontonnya di pawagam. Nizam adalah seorang kenalan, maka aku tahu dia suka benar dengan medium seni ini. Nah, orang lain juga berperangai macam celaka di pawagam, tapi bagi golongan ini filem adalah pakai buang; bukan benda penting macam yang kita-kita ni rasa. Itulah yang membuatkan perkara ini lebih mengecewakan. Sebab Nizam adalah seorang intelek. Serius, sekiranya aku turut berada di panggung yang sama, Nizam barang kali sedang tercari-cari telefon baru di Sungei Wang sekarang.

Aku tahu ada orang akan mempertahankannya dengan berkata, "Ilaks arr! Skati dia arr nak buat aper pun!" Orang ni salah sama sekali. Jika kau mahu Twitter di rumah sendiri atau di panggung peribadi abah kau, beronanilah kau sepuas hati. Tapi sudahlah kita terpaksa menangani segala macam motherfuckers yang membuat pengalaman menonton filem semakin tidak mengujakan, tidak fasal-fasal kini kita harus berdepan dengan kejengkelan orang yang bukan sahaja faham dunia filem, malah terlibat dengannya secara langsung. Aku berdoa agar Nizam dapat melangkah lebih jauh, berkarya untuk layar perak macam tu. Dan aku nak tahu apa reaksinya bila dapat tahu orang Twitter sewaktu menonton filemnya di pawagam, buat lawak and stuff. Aku bet dia tidak akan syer nilai humor yang sama.

*Aku kenal ramai orang yang sanggup berdiam diri dengan penuh merana sepanjang durasi dari membuat teguran. Aku tidak. Di tayangan ...Dalam Botol kelmarin, aku menghamun seorang asshole yang bertabiat suka menyambung-nyambung dialog filem seraya bergelak sakan. Jika kau adalah asshole tersebut, yeah, that was me.

2 comments:

Anonymous said...

Is this the best you can do? pining criticism on twitter? that's pathetic.

Nazim Masnawi said...

That's not what your mother said last night.