Tuesday, November 23, 2010

Trilogi Trailer #2: Apabila Koboi Dikahwinkoboikan Dengan Makhluk Asing


Awalnya aku tidak begitu berminat dengan filem ini kerana ia adalah adaptasi komik yang diterbitkan pada era pasca moden - dikeluarkan bukan untuk dibaca orang sangat, tapi lebih ke arah untuk dijadikan filem semata-mata. Aku tahu industri komik Amerika sudah semakin nazak*, tapi jika amalan ini diteruskan, aku bet budaya pop mereka sudah boleh siap-siap tempah keranda.

Jadi kau bayangkanlah betapa terkejutnya aku bila tengok trailer Cowboys & Aliens yang sebegini ngam. Mula-mula dulu, dengar yang ia bakal diarahkan oleh Jon Favreau, aku menduga-duga ia penuh dengan trademark lawak dan tongue-in-cheeknya. Jelas di sini tidak, genre Westernnya diterap seserius mungkin dan elemen sai-fainya hanyalah di latar - kehadiran makhluk asing di dalam cerita ini lebih bersifat seram. Aku kira bila keluar besok, orang akan lebih membandingkannya dengan Predator atau Tremors dari Close Encounter of the Third Kind atau... err, XX Ray.

Seperti Green Lantern, filem ini juga akan keluar pada musim panas tahun depan. Selepas produksi James Bond ke-23 terpaksa ditangguh dek kemuflisan MGM, seronok dapat tengok Daniel Craig jadi hero untuk filem besar begini. Dia ada keseriusan, ketawanan, ketrampilan, kegasaran, kekarismaan dan segala perihal ke- dan -an yang diperlukan satu-satu bintang tu. Ikutkan hati, setiap filem aku nak dia jadi hero. Dan ikutkan hati, nak saja aku tengok Harrison Ford berhenti berlakon 10 tahun lalu. Namun kerana dia memegang peranan sampingan di dalam filem ini, aku sedia memberi peluang. Olivia Wilde aku tak berapa kisah sangat, tapi dengan filem ini dan Tron 2.0, nampaknya filem genre dah ada ratu baru. Dan nama-nama besar seperti Steven Spielberg, Brian Grazer dan Ron Howard sebagai tenaga penerbit menguatkan lagi firasat aku yang ini bukan filem sebarangan.

Yang risaukan aku kini cuma satu (well, dua sebenarnya): Roberto Orci dan Alex Kurtzman, penulis skripnya yang aku kategorikan sebagai lubang gelap bagi sekalian erti bakat di muka bumi ini. Sebelum ini, dua mamat celaka ini menghasilkan skrip Star Trek yang macam musibat, duologi Transformers yang macam lahanat dan pilot nafas baru siri Hawaii Five-0 yang macam pantat. Aku tak tahu apa ada pada dua ekor mamat ini yang menjadikan mereka nama besar di Hollywood - sampai menjadi orang kepercayaan Spielberg! Mungkin sebab darah Yahudi yang mereka kongsi bersama? Mujurlah Favreau bukan seorang Yahudi yang mengalami delusi supremesi. Aku kira dia ambil penulis ketiga dan salah seorang pencipta Lost, Damon Lindelof (ya know what, my bad, Yahudi juga) untuk memperbetulkan penulisan Orci dan Kurtzman yang lazimnya malas dan terlalu berkiblatkan falsafah Joseph Campbell. Patutnya konsep hero's journey ni semua mati bersama-sama dengan prekuel Star Wars beberapa tahun lalu.

Tapi itulah, kita tengok macam mana. Buat masa ni aku akan ikut setiap inci perkembangan filem ini. Diharap kita tidak akan dikhabarkan dengan berita yang mereka mahu menukar tajuknya ke apa. Tidak dinafikan memang kedengaran agak picisan - bapa aku pun hampir berdekah apabila tajuknya keluar - tapi bak kata Labu tentang benda-benda basi begini, "Itulah yang Pak Haji suka tu!"

*Itu akan diterangkan di lain entri.

0 comments: