Tuesday, July 21, 2009

Malam yang Gelap

Pagi tadi aku bangun seawal jam enam pagi dengan sengal-sengal badan terutamanya di bahagian belakang – terasa benar seperti ada pisau di situ.

Setelah aku kena pseudo-halau oleh BB dari rumahnya malam tadi, aku mengambil keputusan untuk bermalam sahaja di padang Sekolah Menengah Seksyen 5, Wangsa Maju. Awalnya, aku bertakat hendak tidur di surau atau masjid namun mengenangkan perjalanan ke rumah sembahyang (termasuk lain-lain agama) yang paling dekat pun memakan dekat 300 kilometer – ditambah lagi dengan jalan yang sentiasa lurus memanjang; membuatkan aku amat senang dikesan – aku pilih lokasi termudah, tercepat, dan yang paling terasing.

Keputusan aku untuk tidur di padang sekolah ini datang secara spontan. Sewaktu melewati pondok guard yang mendedau dengan lagu Ludah Amerika, aku fikir perhentian bas yang terletak tidak sampai lima meter dari situ boleh menjadi alas tidur yang selesa dan selamat, tapi aku gusar dentuman Hujan (bukan cuaca) akan mengganggu. Dengan ia terletak di jalan besar, ugh, gerenti akan ada sesiapa yang ternampak nanti. Tapi aku tahu sekolah adalah lokasi yang paling selamat di daerah yang aku tidak berapa savi itu.

Jadi di hujung padang aku berbaring, dengan berpayungkan pohon kelapa dan neon jalan yang tak reti nak malap. Walaupun ada sedikit nyamuk dan semut gitu gini, aku take pride bahawasanya aku ada kulit gajah. Sejak dari zaman berumah lagi, the idea of having to spray-bilik-sebelum-tidur is kinda alien to me. Cuma aku paling tak tahan sejuk, meskipun mempunyai lemak setebal kamus. Malam tadi aku terpaksa tidur dengan tangan masuk dalam baju, tapi rata-rata masih okey. Dua minggu lepas semasa di Pulau Pinang – terutamanya waktu tidur di Pengkalan Weld – my God, rasa macam tulang-temulang semua terpasak dari protein teh ais.

Tentang BB pula, sebab musibab aku kata dia “pseudo-halau” aku adalah kerana aku tidak tahu sama ada dia betul-betul halau aku atau tidak malam tadi. Setelah hampir empat hari hidup di bawah payungan makan minumnya, aku rasa dia pun fikir, “I've gotta get rid of this cocksucker.” Jadi senja semalam dia ajak aku dan temanitanya ke Aicu (hence, Wangsa Maju) untuk berjumpa dengan seorang kawan, klien or whatever (katanya). Yang gempak, dia suruh aku pek barang-barang aku sekali. Aku pretty much
dapat connect the dot masa tu (who wouldn't?). All and all, aku tak tahu what's going on in his mind at that time. Even now. Adakah dia cuba halau aku secara terbuka atau hanya hendak beri hint supaya lebih baik aku cabut sebelum ada some family members coming after me? Bak kata David St. Hubbins dari Spinal Tap, “It's such a fine line between stupid and clever.” Dan itulah yang aku rasa dengan tindakan BB malam tadi.

Dan, oh, rasa pisau dekat belakang badan masih tidak hilang lagi. Ni yang susah bila tidur di permukaan tak rata ni.

0 comments:

<<