Wednesday, July 22, 2009

Jalan-Jalan Cari Makanan Free

Tak susah sebenarnya nak makan free di Malaysia ni. Cuma syaratnya kau perlu makan sisa orang asinglah. Dan bila aku kata orang asing, itu tidak bermakna setakat berlainan individu – barang kali berlainan bangsa, agama dan juga alam. Setelah tiga minggu hidup dalam gelandangan, aku kira sudah agak sajak makan sisa orang. Maksud aku, iyalah, bila ditimbalkan memanglah geli. Tapi jangan terkejut, kau sebenarnya boleh dapat tinggalan yang bukan setakat terdiri dari tulang-temulang atau saki-baki taik gigi saja; malah hidangan yang lengkap lagi seimbang, beb.

Pun begitu, kau tidak boleh mendapat hidangan begini di mana-mana sahaja. Kau perlu menjadi sedikit pedantik dalam lokasi yang kau pilih. Restoran segera adalah yang terbaik kerana sistem layan dirinya. Dan tiada restoran segera yang lebih baik di muka bumi ini selain dari KFC*. Jika kau fikir sendiri, lazimnya satu-satu hidangan KFC itu didatang dengan ayam (sekitar dua tiga ketul), sayur, ubi, roti dan air gas; more than enough for, I say, gadis-gadis Malaysia yang perlu tengok kerampingan badan di cermin setiap seminit setengah. Jadi setiap kali aku melangkah masuk ke restoran ini lalu mendapatkan meja yang baru sahaja ditinggalkan oleh sekuartet awek, aku boleh dapat setiap jenis makanan yang disebut tadi dari pinggan mereka dalam keadaan masih bersih, masih tidak terusik; dan kadang kala air yang masih penuh 4/5 cawan.

Dua minggu lepas, aku menghabiskan beberapa malam di KL Sentral bersama dua tiga lagi geng vagabond yang semacam terdiri daripada watak-watak reject iklan 1Malaysia – seorang India, seorang daripada kaum Asli dan dua orang Cina. Salah satu apek itu menyarankan, dalam Inggeris dengan grammar yang agak steady**, kalau nak makan free di tempat yang best, kau boleh pergi pejabat kerajaan. Disebabkan sistem kantin yang digunakan, kau dengan mudah boleh mengambil seberapa banyak makanan dan slip terus dari kaunter tanpa disedari sesiapa***. Cuma downside dia, untuk mengelakkan pengecaman atau pengantoian, kau perlu bergerak dari satu pejabat kerajaan ke satu pejabat kerajaan lain setiap hari. Dan mungkin by hujung tahun, kau dah sesat sampai ke Pejabat Majlis Perbandaran Kota Bharu macam tu.

If it's so easy, then where's the thrill in that?” soal aku yang sebelum itu tak berapa bercakap sangat, sibuk melayan internet dengan komputer riba di satu sudut. Suasana tengah malam di barat KL Sentral yang sunyi itu memberkas sedikit gema suara aku. “I mean... I thought being a vagabond, thrill-nya bila you nak curi-curi makanan without anyone seeing la, pretend that you're just a passer by or some sorts...”

Thrill, eh?” sela brader India yang berupa gemulah Chris Vadham itu. “How long have you been a homeless, my friend?”

Not more than a week,” jawab aku, pantas.

Dia bangkit setagal dari duduknya lalu menghulurkan salam, aku menyambut seraya menduga-duga.

Call me when you've become one for nine years like me,” jelasnya dengan nada parau, “And then tell me, pretty please, what's so fucking thrill about it?”


*McDonald's terlalu segera – semua orang boleh habiskan keseluruhan hidangannya. Begitu juga dengan A&W. Pizza Hut nak kena order, susah. Fucking Marrybrown okey, tapi nak kena keluar KL la pulak.

**Who knew? Seorang pakai spek (that brader India) dan aku yakin almost all of them pakai handset. I mean, these are real bums we're talking about here. Bukan bag-packers ke or some shit. Man, talk about time they are a-changing, huh?¹

***Elok buat waktu peak hours la. Pukul 4 petang nak buat gitu, memang cari pasallah.

¹
Tapi tanpa sangsi lagi memang all of them are schizoid motherfuckers. Susah betul nak hold a conversation with them; mood swings je 24 jam. Ugh!

0 comments: